Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Paliwo lotnicze na Okęciu najdroższe w UE-kłótnie
Styczeń 30, 2011, 9:03 pm
Filed under: Paliwa, Stacja paliw | Tagi: , , ,

Paliwo lotnicze na Okęciu najdroższe w UE-kłótnie

Na dostawach i próbach dostaw paliw lotniczych przejechało się parę firm i sam PLL LOT. Ostra walka konkurencyjna.

Państwowe firmy PPL i Petrolot się kłócą, warszawskiemu lotnisku grozi paraliż.

Kolejna osłona sporu Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze

 

(PPL), zarządcy warszawskiego lotniska

 

Okęcie, z PLL LOT. Tym razem PPL uderzyły w państwowy Petrolot, spółkę należącą w 49 proc. do narodowego przewoźnika i w 51 proc. do Orlenu. Petrolot od lat ma monopol na sprzedaż paliw lotniczych na Okęciu. Zarząd lotniska chce go przełamać i wpuścić inną państwową firmę – Lotos Tank, który należy do pochodzącego z Pomorza głównego rywala Orlenu. 

Do zaognienia sporu PPL z LOT doszło, gdy Porty wypowiedziały Petrolotowi dzierżawę bocznicy, którą na lotnisko wjeżdżają cysterny z paliwem

 

. Petrolot ostrzega, że spowoduje to wstrzymanie ruchu lotniczego w Warszawie od 1 maja, kiedy wypowiedziana umowa przestanie obowiązywać.
– Poinformowaliśmy ministra infrastruktury o dużym ryzyku, że od 1 maja nie będziemy mogli dowieźć paliwa, a w efekcie przestaniemy zaopatrywać port Chopina – mówi Ireneusz Wesołowski, prezes Petrolot.
Oznaczałoby to, że paliwa nie dostanie kilkadziesiąt linii lotniczych, a nawet samoloty

 

polskich VIP-ów: prezydenta i premiera. 

PULS BIZNESU

Monopol wyłaczności PETROLOTU

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze właśnie wypowiedziało umowę należącemu do Orlenu i LOT-u Petrolotowi – ustalił „Dziennik Gazeta Prawna”. Według dziennika, nowym dostawcą będzie Lotos.
Chodzi o wypowiedzenie warunków, szczególnie tych dotyczących wyłączności Petrolotu w korzystaniu z bocznicy kolejowej, czyli torów prowadzących do zbiorników bazy paliwowej. Jak czytamy w dzienniku nowe warunki umowy mają obowiązywać od maja 2011 r. Tym samym zniknie ostatnia przeszkoda, bo na lotnisko wszedł nowy dostawca. Już wiadomo, że ma nim być Lotos.

 

WNP/DGP
 
PPL chcą wpuścić na lotnisko firmę gdańskiego Lotosu – Lotos Tank, aby przełamać monopol koncernu z Płocka. Może mieć to jednak skutki uboczne. Także w postaci ogromnych strat finansowych Petrolotu, z racji niesprzedanego paliwa i wysokich odszkodowań liniom lotniczym, z którymi wiążą ją obowiązujące do końca tego roku kontrakty. Porty uspokajają

WSPOMNIENIA Z HISTORII PALIW NA OKĘCIU

Przyczyną porażki firmy z płocka POLLEX była tylko chęc sprzdawania paliw lotniczych na Okęciu.

Motyw medialnyz żoną  Józefa Oleksego w Radzie Nadzorczej POLLEX był zagrywką polityczną.

O nadroższym paliwie w PLL LOT pisałem uprzednio.

http://jaron.salon24.pl/60890,paliwo-lotnicze-najdrozsze-w-pll-lot

WTOPA PLL LOT na umowach hendingowych na paliwo

DODATKOWE WYJASNIENIA

W opinii wiceministra, należałoby się zastanowić, czy umowy hedgingowe na kursy walut powinny być zawierane. „Skutki tych umów w przypadku LOT są dotkliwe i one mogą się przeciągnąć nawet na 2010 r.(…). Gdyby cena paliwa wzrastała, to automatycznie wynik LOT-u będzie lepszy” – podkreślił.

Poseł Marek Suski (PiS) dopytywał wiceministra, dlaczego LOT zawarł umowę na dwa lata.

– Jeśli ktoś się zna na hedgingu, to wie, że się nie zawiera umów na 2 lata, tylko zawiera się umowę na 3 miesiące czy pół roku. Szczególnie kiedy było wiadome, że to jest „górka cenowa” (dla baryłki ropy naftowej – PAP). Zawarcie umowy na dwa lata za taką cenę, jest po prostu kardynalnym błędem – argumentował Suski.

– Nie twierdzę, że w kwietniu, maju czy w lipcu ub.r. nikt nie zawarł żadnej umowy , ale te hedgingowe umowy, które dzisiaj skutkują takim wynikiem były zawarte w przeszłości. (…) Być może panu prezesowi Dariuszowi Nowakowi (prezesowi LOT – PAP) brakło wyobraźni w tym momencie – powiedział Gawlik. Dodał, że resort na bieżąco kontroluje płynność finansową LOT.
 

http://logistyka.wnp.pl/resort-skarbu-sprawdza-umowy-hedgingowe-lot,69129_1_0_0.html

CENY PALIW LOTNICZYCH W POLSCE

Stan an 5 stycznia 2010 roku

Stan na 1 grudnia 2010 roku

http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/aktualizacja-ceny-paliw-lotniczych-na-polskich-lotniskach

Analiza cen powinna czytelnikom wyjaśnić zacietość walki monopolistów

Kejow

Advertisements

Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d blogerów lubi to: