Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Badania naukowe proces komercyjny i rynkowy

Poważną kwestie poruszył blogier  Stanisław Heller w moim poprzednim poście

Na dzień dzisiejszy, mimo ogromnego przyboru wiedzy o Rzeczywistości Aktualnej, nie wiemy nic o trzech fundamentalnych faktach :

1.Co to znaczy być obiektem fizycznym.

2.Co to znaczy być częścią elementarną.

3.Co to znaczy być całością makrokosmosu.
 

W nauce dąży się do odkrycia tajemnicy aporii Ostateczność Kosmiczna – Rzeczywistość Aktualna, a jednocześnie aporii Człowiek biofizyczny – Człowiek psychiczno – logiczny.
 

http://jaron.salon24.pl/214687,nauka-i-badania-jako-procesy-komercyjne-i-etyczne

TYPOWE PODEJŚCIE DO PROBLEMU BADAWCZEGO

1. dostrzeżenie problemu,
2. wytwarzanie sytuacji problemowych
3. wytwarzanie pomysłów rozwiązania problemu
4. weryfikacja i sprawdzanie pomysłów
5. powrót do faz poprzednich

Techniki eksperymentalne
– technika jednej grupy
– technika grup równoległych
– technika rotacji

Polecam szczególne uwadze  publikację Komercjalizacja badań naukowych – krok po kroku

http://www.transfer.edu.pl/projekty/FS-SZKOLENIA/podrecznik-komercjalizacja.pdf

Wykład w Power Point profesora Wiatraka pt. Wyniki badań jako produkt rynkowy” zwłaszcza podejście oceniające produktową ocenę badań.

www.cdr.gov.pl/kongres/files/5.1.1.ppt

Autor JERZY APANOWICZ  Publikacja pt. METODOLOGICZNE ELEMENTY
PROCESU POZNANIA NAUKOWEGO W TEORII ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
 
Ocena pojęcia
 
Nauka jest pojęciem wieloznacznym. Może być rozpatrywana w kilku aspektach. W ujęciu metodologicznym wyodrębnia się aspekt treściowy, czynnościowy i instytucjonalny. W aspekcie treściowym jest to system należycie uzasadnionych twierdzeń i hipotez zawierających możliwie obiektywną i adekwatną na danym etapie rozwoju poznania naukowego i praktyki społeczno – gospodarczej wiedzę o zjawiskach, procesach, strukturach, zależnościach i prawidłowościach w określonej dziedzinie naukowej.

http://www.wsaib.pl/files/biblioteka/zasoby_cyfrowe/Metodologiczne%20elementy%20procesu%20poznania%20naukowego%20w%20teorii%20organizacji%20i%20zarzadzania.pdf

KOMERCJALIZACJA BADAŃ NAUKOWYCH

Komercjalizacja wyników badań naukowych jest procesem bardzo złożonym i sformułowanie krótkiej definicji tego pojęcia wydaje się karkołomne; można jednak pokusić się o jednozdaniową próbę opisania tego procesu jako: tworzenie wartości biznesowej dla rezultatów pracy laboratoryjnej badaczy i naukowców. W praktyce oznacza to ścisłą współpracę między naukowcami a przedstawicielami przemysłu i biznesu, którzy wspólnie dążą do praktycznego zastosowania technologii, będących efektem pracy naukowej i doświadczalnej.Hasła związane z komercjalizacją, transferem wiedzy i technologii już od dawna brzmią głośnym echem i to nie tylko w środowisku akademicko-naukowym, ale także wśród przedsiębiorców; borykamy się jednak z wieloma przeszkodami w tym zakresie. Dzieje się tak z wielu powodów, decydujący jest jednak fakt, iż komercjalizacja jako pojęcie, a także jako stosowana praktyka łączy w sobie dwa światy: świat nauki i biznesu, konfrontuje ze sobą akademicką tradycję, ideę i misję, świadomą często swojej roli społecznej, ze światem pogoni za wymiernym zyskiem, obramowanym sztywnym biznesplanem i wolnorynkowymi realiami. Zdarza się, że naukowiec przekonany o wyjątkowości swojego pomysłu zapomina, iż trzeba go jeszcze „opakować”, wykonać szereg czynności i rynkowych zabiegów, aby stał się on produktem, czyli czymś, co można sprzedać. Dlatego bardzo często niektóre ciekawe projekty kończą swój żywot w zalążku, a nowe rozwiązania pozostają na laboratoryjnej półce.

Przemysław Halub

RAPORT O BARIERACH KOMERCJALIZACJI BADAŃ NAUKOWYCH

Kwestie prawne:

Większość naukowców obawia się też problemów związanych z przepisami prawnymi oraz biurokracją. Uważają, że dużą przeszkodą w komercjalizacji projektów są ciągłe zmiany w
prawie, za którymi trudno nadążyć, oraz ogrom czasu, jaki trzeba poświęcić na załatwianie formalności i wypełnianie wszelkiego rodzaju procedur.
Komercjalizację utrudniają także niejasne przepisy akademickie dotyczące rozpoczęcia współpracy z inwestorami oraz te związane z całym procesem komercjalizowania badań.

 

http://www.jci.pl/pl/attachments/033_JCI_2007_Bariery_komercjalizacji_lifescience.pdf

Dobra praktyka badań naukowych według ministerstwa

http://www.fnp.org.pl/files/dobra_praktyka.pdf

Znaczenie metodologii naukowej
 
Nauka jest nie tylko całością wiedzy uzyskanej przez człowieka w ciągu trwania cywilizacji, ale także sposobem zdobywania tej wiedzy i opracowaniem samego procesu poszerzania wiedzy, który musi spełniać określone warunki aby można było określić go mianem „naukowego”. To nie tylko przedmiot badań i jakość twierdzeń i teorii odróżnia naukę od innych grup założeń i wniosków (jak np. religia, czy quasi-naukowe teorie — w stylu astrologii), ale przede wszystkim tenże właśnie proces, jego charakter i całość złożonych przepisów i obwarowań, które muszą być spełnione w toku jego przebiegu, a nawet jeszcze przed nim samym. Tym właśnie zajmuje się metodologia naukowa — „traktująca o prawidłowościach rządzących procesem poznawczym wspólnych dla wszystkich nauk (np. klasyfikowanie, definiowanie, wnioskowanie, wyjaśnianie itd.)” (Ajdukiewicz, 1965).

 

Publikacje na tema komercjalizacji badań naukowych

. A. Grzeszak: Biointeres, Polityka, vol. 2749(13), s. 38-40.
2. M.Jo Fredrich, P. Andrews: Innovation Passport. The IBM First-of-a-Kind (FOAK) Journey from Research to Reality, s. 6.
3. Materiały konferencyjne IP Road Show Gdańsk 2010 – 21 stycznia 2010 r., Gdański Park Naukowo-Technologiczny.
4. Materiały konferencyjne IP Road Show Gdańsk 2010 – 21 stycznia 2010 r., Gdański Park Naukowo-Technologiczny.
5. Informator Rady Głównej JBR-ów: Fakty JBR, vol. 71(3), 2008.
6. M. Kot, J. Skonieczny: Spin-off jako narzędzie komercjalizacji innowacji, Konferencja KZZ, Zakopane 2010.

Wynalazki, które świat zawdzięcza talentom polskich naukowców: inżynierów, wojskowych, lekarzy i… zdolnościom marketingowo-sprzedażowym innych:

∑ niebieski laser – Sylwester Porowski i jego zespół w Centrum Badań Wysokociśnieniowych PAN

∑ barwna fotografia – Jan Szczepanik

∑ kamizelka kuloodporna – Jan Szczepanik

∑Jan Szczepanik jest także uważany za pioniera telewizji (amerykański historyk telewizji Albert Abramson w książce „Electronic Motion Pictures – A History of The Television Camera” wymienia go jako jednego z pierwszych XIX-wiecznych wynalazców telewizji)..

∑ pierwszy na świecie system telefonii automatycznej – Marian Mazur

∑ sztuczne barwniki – Jakub Natanson

∑ walkie-talkie o nazwie SCR-300 – Henryk Magnuski (pracujący w firmie Motorola)

Innowacje

∑ wycieraczki do szyb samochodowych – Józef Hofman

∑ pneumatyczne resory samochodowe – Józef Hofman

∑ aeroskop, czyli pierwsza na świecie ręczna kamera filmowa – Kazimierz Pruszyński

∑ model teorii ruchu i budowy rakiety kosmicznej – Konstanty Ciołkowski

Konstanty Ciołkowski uważany jest za jednego z pionierów astronautyki (m.in. w pierwszej poważnej pracy z dziedziny astronautyki ogłosił teorię lotu rakiety z uwzględnieniem zmiany masy).

∑ metoda otrzymywania monokryształów krzemu, stosowanych do produkcji mikroprocesorów – Jan Czochralski

∑ holografia – Mieczysław Wolfke

Prof. Mieczysław Wolfke był prekursorem holografii, wyprzedzając w tym o 27 lat Dennisa Gabora, który sformułował i rozwinął metodę holograficznego odtwarzania obrazów, za co otrzymał Nagrodę Nobla (na uroczystej gali wymienił polskiego uczonego jako prekursora holografii).

∑ pierwszy wykrywacz min – Józef Kosacki

∑ pierwszy na świecie spawany most drogowy – Stefan Bryła

∑ czołgowy peryskop odwracalny (najlepszy na świecie peryskop czołgowy) – Rudolf Gundlach

∑ metody kriochirurgiczne w operacjach usuwania zaćmy – Tadeusz Krwawicz

∑ odwrotna notacja polska (RPN – Reverse Polish Notation), system zapisu wyrażeń arytmetycznych szeroko stosowany w informatyce (w niektórych językach programowania, przy arkuszach kalkulacyjnych i w kalkulatorach naukowych HP) – Jan Łukasiewicz

∑ pierwsze na świecie badania nad sztucznym wzrokiem – Kazimierz Noiszewski

∑ dromograf, czyli urządzenie kreślące kurs płynącego statku – Stefan Drzewiecki

∑ pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym – Stefan Drzewiecki

∑ pierwszy okręt podwodny o napędzie ludzkich mięśni – Stefan Drzewiecki

Rzeczpospolita

PODSUMOWANIE

Polska myśl naukowa techniczna oraz innowacje zasługują na  dyskusje  i prezentację nieznaych osiągnieć naukowych – polskiej myśli naukowo – technicznej poza granicami Polski.

Kejow


2 komentarzy so far
Dodaj komentarz

Hi there to every single one, it’s actually a good for
me to visit this website, it contains priceless Information.

Komentarz - autor: iphone apps development

Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow
you if that would be ok. I’m definitely enjoying your blog and look forward to new posts.

Komentarz - autor: Best Rated Laser Printers




Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: