Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Plany emisji spalin pojazdów i paliw EURO5-auta droższe
Czerwiec 24, 2010, 7:52 am
Filed under: ekologia, emisja, emisja CO2, legislacja, Transport | Tagi: , , , , ,

Plany emisji spalin pojazdów i paliw EURO5-auta droższe

Euro IV i Euro V to normy ustanowione przez Unię Europejską dla pojazdów powyżej 3,5 tony umożliwiające kontrolę emitowanych przez nie spalin, w szczególności tlenku azotu (Nox), cząsteczek stałych (PM), węglowodoru (HC) oraz tlenku węgla (CO).

Tabela 1
Normy emisji UE dla samochodów osobowych (kategorii M 1 *), g / km
NORMA
Data
CO CO
HC HC
HC+NOx
NOx
PM
Zapłonie samoczynnym (Diesel)
Euro 1†
1992.07
2.72 (3.16)
– –
0.97 (1.13)
– –
0.14 (0.18)  
Euro 2, IDI
1996.01
1.0 1,0
– –
0.7 0,7
– –
0.08 0,08
Euro 2, DI
1996.01 a
1.0 1,0
– –
0.9 0,9
– –
0.10 0,10
Euro 3
2000.01
0.64 0,64
– –
0.56 0,56
0.50
0.05 0,05
Euro 4
2005.01  
0.50
– –
0.30
0.25
0.025
Euro 5
2009.09 b
0.50
– –
0.23
0.18
0.005 e
Euro 6
2014.09
0.50
– –
0.17 
0.08
0.005 e
Zapłonem iskrowym (benzynowe)
Euro 1†
1992.07
2.72 (3.16)
– –
0.97 (1.13)
– –
– –
Euro 2
1996.01
2.2 2,2
– –
0.5 0,5
– –
– –
Euro 3
2000.01
2.30
0.20
– –
0.15
– –
Euro 4
2005.01
1.0  
0.10
– –
0.08
– –
Euro 5
2009.09 b
1.0 1,0
0.10 c
– –
0.06
0.005 d,e
Euro 6
2014.09
1.0
0.10 c
– –
0.06 
0.005 d,e
* Na Euro 1 .. 4 etapów, samochody osobowe> 2.500 kilogramów były homologację jako pojazdy kategorii N 1
† Wartości w nawiasach są zgodności produkcji (COP) ogranicza
a – do dnia 30.09.1999 (po tej dacie DI silniki muszą spełniać ograniczenia IDI)
b – 2011,01 dla wszystkich modeli
c – NMHC = 0.068 g/km c – i NMHC = 0,068 g / km
d –  – wyłącznie w odniesieniu do pojazdów napędzanych silnikami DI
e –  – 0,0045 g / km przy użyciu procedury pomiaru PMP
 
Po akcesji Polski do Unii Europejskiej nie można rejestrować w Polsce samochodów sprowadzonych z innych państw Unii, jeżeli nie spełniają one normy EURO 2 (dotyczącej emisji spalin). Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów jest w tej kwestii jednoznaczne (Dz.U. 2004 nr 110, poz. 1169). Mówi ono, iż w przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy jego właściciel dołącza do wniosku o rejestrację wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpowiadający mu dokument wystawiony przez producenta bądź upoważnionego przedstawiciela producenta, potwierdzający homologację pojazdu lub silnika pojazdu w zakresie emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach zgodnie z wymaganiami określonymi przynajmniej w 03 serii poprawek do Regulaminu nr 83 EKG ONZ lub w 02B serii poprawek do Regulaminu nr 49 EKG ONZ (w zależności od zakresu stosowania tych regulaminów) albo równoważnych dyrektyw WE, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów.
Konieczność spełniania powyższej normy emisji spalin (posiadania fabrycznego katalizatora) dotyczy wszystkich importowanych pojazdów, również tych sprowadzanych w ramach mienia przesiedleńczego. Wyjątek stanowią pojazdy wolnobieżne (prędkość poniżej 25 km/h) oraz ciągniki rolnicze.
 
OLEJE SAPS DLA SILNIKÓW WEDŁUG  NORMY EURO 5
 
Oleje low SAPS
Dla nowych formulacji olejów wprowadzono określenie „low SAPS” – oznaczające niski poziom popiołu siarczonego (SA), fosforu (P) i siarki (S). Poziom ograniczeń zależy od klasy jakości ACEA: dla klasy E6 (ciężarówki) – SA ( popiół siarczanowy (sulphated ash-S.A.) [poniżej 1, 0%, S (siarka) 0, 3%, P (fosfor) 0, 08%, natomiast dla samochodów osobowych ACEA C2/C3 – SA poniżej 0, 8%; ACEA C1/C4 – SA poniżej 0,5%]
 
Seria Shell Rimula
Przykładem olejów wyprodukowanych w technologii „low SAPS” dla samochodów ciężarowych są oleje Shell Rimula. Firma Shell posiada w swojej ofercie oleje syntetyczne Rimula R6 LME 5W-30 i Rimula R6 LM 10W-40, które spełniają wymagania klasy jakości ACEA E6.
Najnowocześniejsze oleje umożliwiają zabezpieczenie filtrów cząstek stałych DPF przed zablokowaniem przy maksymalnie wydłużonych przebiegach. Oleje te spełniają również normy takich firm jak MAN czy Mercedes Benz, które stosują ich do fabrycznego zalania silników. Olejem spełniającym wymagania najnowszej klasy jakości ACEA E9 jest Rimula R4 L 15W-40, który spełnia również nową normę Mercedes Benz (228.31). Natomiast oleje dla samochodów osobowych wyprodukowane w technologii „low SAPS” to oleje z rodziny Shell Helix.
 
Euro 5 – konieczny filtr DPF
Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej wprowadzona od października 2009 roku norma Euro 5 wymusza, aby wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze wyposażone w silnik Diesla miały zamontowany filtr DPF. W konsekwencji auta wymagają stosowania odpowiednio dobranych środków smarnych.
 
AUTO FLESZ
 
Co to jest AdBlue
 
AdBlue – nazwa handlowa; należący do VDA zarejestrowany znak towarowy – AdBlue jest to farmaceutycznej czystości 32,5% roztwór mocznika, bez dodatków obcych i zdemineralizowanej wody. Reduktor wynaleziony specjalnie dla zastosowania w branży motoryzacyjnej w celu dopalenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu i cząsteczek stałych. Wyprodukowany zgodnie z normami DIN 70 070. AdBlue nie jest substancją zaliczaną do niebezpiecznych ani groźnych dla środowiska. Nie jest palny ani wybuchowy, ani szkodliwy dla zdrowia. Wadą jest jego łatwość zanieczyszczenia, co doprowadza do niezdatności do użytku. AdBlue jest także korozyjny, łatwo krystalizuje się i od -11°C zamarza. Dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże, pistolety. Zużycie AdBlue waha się ok. 4-5% na litr oleju napędowego. Zbiorniki na AdBlue są wielkości od 8 do 95 litrów w zależności od modelu pojazdu. Na pełnym zbiorniku AdBlue samochód przejedzie powyżej 6.000 km. AdBlue jest nietoksyczny, bezwonny, bezbarwny, bezpieczny dla otoczenia i przyjazny dla środowiska. Wysoka jakość roztworu wymagana jest nie tylko na etapie produkcji, ale także podczas transportu i przechowywania.
Link:  http://pl.wikipedia.org/wiki/AdBlue
 
AdBlue to nietoksyczny roztwór mocznika, stosowany do chemicznej redukcji tlenku azotu (NOx) w samochodach ciężarowych.   AdBlue jest sklasyfikowany jako produkt o minimalnym ryzyku podczas transportu. AdBlue spełnia wymagania normy  DIN V 70070  oraz regulacji ISO  i CEFIC co gwarantuje bezpieczne i bezawaryjne funkcjonowanie systemm SCR w Państwa pojazdach.
 
Euro 5 – co to jest?
Euro 5 to najnowsza europejska norma prawna, regulująca wymagania dotyczące emisji spalin samochodów ciężarowych.
  • Od 1 października 2009 wszyscy użytkownicy mają obowiązek dostosowania się do wymogów Euro 5
  • Konstruktorzy silników Euro 5 opracowali dwie metody wtórnej obróbki spalin pozwalające zmniejszyć emisję gazów tlenku azotu (NOx) i cząstek stałych (PM):
    EGR – Exhaust Gas Recirculation (recyrkulacja gazów spalinowych) – redukcja NOx
    SCR – Selective Catalyst Reduction (selektywna redukcja katalityczna) – redukcja NOx
 
  • Producenci OEM postanowili zastosować co najmniej jedną z powyższych metod w projektowaniu nowych silników Euro 5.
  • Nowe systemy wtórnej obróbki spalin wymagają stosowania nowych olejów silnikowych o udoskonalonej formule.
  • Nowe rozwiązania technologiczne wymagają specyficznych parametrów od oleju silnikowego.
  • Trudności do pokonania:
  • wyższa zawartość sadzy jako rezultat niższych temperatur spalania przy stosowaniu metody EGR, co wpływa na gęstnienie oleju,
  • większe utlenianie oleju jako rezultat niskiej temperatury zapłonu (wyższe temperatury spalania) przy stosowaniu metody SCR,
  • pojawienie się osadu z oleju przy stosowaniu metody DPF oznacza konieczność jego wymiany,
  • konieczność sprostania innym, trudnym wymogom ze względu na dłuższe przerwy między wymianami oleju

 

 
Porównanie norm emisyjnych USA – EUROPA
 
http://www.autofirmowe.pl/cms/content/repository/images/inne/AF-31/63-tabela-normy-emisji-zanieczyszczen_d.jpg
 
 
 
PODSUMOWANIE
 
Tradycyjny silnik samochodowy powoli zbliża się do kresu możliwości udoskonalania. Nie jest możliwy dalszy znaczny wzrost jego sprawności, bo maksymalna sprawność silnika cieplnego, którego odmianą jest silnik spalinowy, wynika z czysto fizycznych ograniczeń, z samej zasady jego działania. Już teraz ponosi się coraz większe nakłady na coraz mniejsze rezultaty. Prawodawcy liczą, że ostre normy zmuszą konstruktorów do większego wysiłku, a konstruktorzy dobrze wiedzą, że jeśli nie będzie technicznych możliwości spełnienia norm, to te ostatnie się poluzuje.
 
Kejow
Reklamy

5 Komentarzy so far
Dodaj komentarz

Hola
Me encantó la manera en que escribe sobre el tema.

Continuaré regresando esta web

Komentarz - autor: Hermine

I’m no longer certain where you are getting your info,
but great topic. I must spend a while studying much more or working out more.

Thank you for great information I was searching for this
information for my mission.

Komentarz - autor: website Recommended Internet site

My spouse and I stumbled over here by a different website and thought I might check things out.
I like what I see so now i am following you.
Look forward to checking out your web page repeatedly.

Komentarz - autor: disdetta acea

If they take Farmacia On Line. What would change if those who were expecting a soft porn site were probably terribly disappointed we can get into the cool LA pool.

Komentarz - autor: talks about it

You just feel like building a house there to spend the
day is to visit the individual paphos car hire agency websites and
put those codes to good use!

Komentarz - autor: Traci




Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s



%d blogerów lubi to: