Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Zimowy skandal paliwo z PKN ORLEN wadliwe

DLACZEGO TAK DUŻO  SAMOCHODÓW Z SILNIKAMI WYSOKOPRĘŻNYMI NIE WYJECHAŁO W TRASĘ W CZASIE MROZÓW W GRUDNIU 2009 R.

 

S K A N D A L 

  

Na przełomie roku 2009 / 20010 zacząłem otrzymywać od przedstawicieli firm paliwowych w tym członków PIPP następujące pytania:

  1. ON zakupiony w naszej stacji którego producentem był PKN ORLEN spowodował u naszych odbiorców, że nie można było uruchomić samochodów z silnikami wysokoprężnymi ?
  2. PKN ORLEN jest jedynym dostawcą paliw do naszej firmy – na zgłoszone reklamacje przedstawione zgodnie z umową nie otrzymaliśmy
  3. żadnej odpowiedzi ?
  4. Dlaczego  na  wymuszone pobranie próbek ON z naszej stacji nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi dotyczących jego jakości ?
  5. Firmy transportowe poszkodowane zaczynają nas obciążać kosztami powstałymi w wyniku poniesionych kosztów na naprawę oraz utraconych korzyści ?
  6. Zaczynamy tracić klientów – kto zwróci nam faktyczne poniesione koszty oraz utracone korzyści ?
  7. Nasi  klienci mają do nas pretensje o złą jakość ON. Liczne telefony brzmią przykładowo następująco „K.. j.. m.. już więcej nie będę kupował u was paliw i znajomym przekażę to samo”. Uważamy, że adresatem tych życzeń powinien być ktoś inny.
  8. Czy osoby odpowiedzialne za tę sytuację poniosą  konsekwencje ?
  9. Jesteśmy zawiedzeni współpracą z PKN ORLEN. Od kogo mamy kupować paliwa z właściwą jakością ?

 

Właściciel firmy paliwowej (Członek PIPP) otrzymał to zdjęcie od firmy transportowej z zapisem:

Filtr paliwa ON grudzień 2009 Paliwo PKN Orlen

Filtr paliwa ON grudzień 2009 Paliwo PKN Orlen

„ Oto filtr po Waszym paliwie” – dotyczy mrozów z grudnia 2009 r.

Przykład – Świadectwa jakości do dostaw ON w 2009 r.

Producent / baza data Nazwa Temperatura Zablokowania Zimnego Filtru CFPP 0C Temperatura mętnienia  

 

Tm  

0C

Różnica  

en

1 2 3 4 5 6
PKN ORLEN
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 9 28.11 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 21 – 4 17
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 11 30.11 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 22 – 6 16
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 12 01.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 23 – 5 18
PKN ORLEN  Terminal  Lublin zb 1 03.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 27 – 6 21
PKN ORLEN  Terminal  Lublin zb 1 03.12 Olej napędowy EKODIESEL VERVA  F 4,8 – 27 – 6 21
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 9 09.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 28 – 7 21
PKN ORLEN Ostrów Wlkp zb 11 11.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 24 – 6 18
PKN ORLEN Terminal Płock 14.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 26 – 6 20
PKN ORLEN Terminal Płock 15.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 27 – 6 21
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 8 16.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 28 – 9 19
PKN ORLEN Terminal Płock 17.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 26 – 7 19
PKN ORLEN Ostrów Wlkp zb 12 23.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 28 – 6 22
PKN ORLEN Ostrów Wlkp zb 8 30.12 Olej napędowy EKODIESEL ULTRA  F 4,8 – 29 – 7 22
import
OLPP Małasze-wicze   zb.03 27.12.2009 Olej napędowy – 30 – 7 23
LOTOS
LOTOSzb 415055 29..12 EURODIESEL – 20 – 8,1 11,9

 

 

Definicje:

 

            Temperatura mętnienia jest to najwyższa temperatura, w której ON ochładzany w sposób znormalizowany mętnieje wskutek wydzielania drobnych kryształków odrębnej fazy, np. parafiny.

            Temperatura zablokowania zimnego filtru ( CFPP) jest to najwyższa temperatura, w której czas przepływu określonej objętości  (20 cm3) badanego paliwa przez filtr siatkowy o wymiarach oczek 45 μm, przy ustalonym ciśnieniu (2 kPa) jest dłuższy niż 60 s lub przepływ jest całkowicie zablokowany.

            TM ——————————————————— CFPP

           -10 0C                                                                                                  -20 0C

            Zarówno temperatura mętnienia paliwa, jak i temperatura jego krzepnięcia są zasadniczymi wskaźnikami określającymi zdolność przepływu paliwa w niskiej temperaturze.

            Paliwo mętnieje wskutek wydzielania się z niego drobnych i twardych kryształków węglowodorów parafinowych. Temperaturę, w której występuje to zjawisko, nazywamy temperaturą mętnienia (krystalizacji).

            Jeżeli silnik zasilany jest olejem napędowym, którego temperatura mętnienia jest wyższa niż temperatura otoczenia, to kryształki węglowodorów parafinowych zaczynają wypadać z paliwa i osadzać się na siatce filtru, co może stać się przyczyną przerw w dopływie paliwa do cylindrów. Doświadczalnie stwierdzono, że warstwa węglowodorów parafinowych o grubości 3 mm osadzona na siatce filtru, uniemożliwia już przepływ paliwa przez filtr.

            Przypadki przerwania dopływu paliwa wywołana zatkaniem filtru kryształkami węglowodorów parafinowych zdarzają się najczęściej podczas uruchamiania i podgrzewania silnika, gdy temperatura powietrza pod osłoną silnika jest jeszcze stosunkowo niska. Po nagrzaniu silnika niebezpieczeństwo zatkania siatek filtru znacznie się zmniejsza.

            W celu zapewnienia w okresie mrozów normalnego dopływu paliwa do cylindrów, należy stosować taki olej napędowy, którego temperatura mętnienia jest tylko o 3-5 0C niższa niż temperatura otoczenia.

           

          CFPP ON nie powinna być niższa od temperatury mętnienia więcej

          niż o 100C.

          Podając wartość CFPP należy także podać wartość temperatury

          mętnienia ON.

 

WNIOSKI KOŃCOWE:

 

  1. Wszyscy odbiorcy takiego ON, który spowodował, że nie można było uruchomić silnika  i firma poniosła z tego powodu określone straty finansowe powinna domagać się od dostawcy (producenta) zadośćuczynienia za utracone korzyści.
  2. Poszkodowani powinni poinformować o tych przypadkach z prośbą o odpowiedź:

 

Jednostkę certyfikującą:                   Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.                                                                      ul. Kłobucka 23 A , 02-699 Warszawa,                                                                                           

Zagraniczną jednostkę certyfikującą 

 1.        Międzynarodowa Sieć Jednostek  Certyfikujących (IQNet) PCBC (subsidiary) Gdansk Building Materials and Petroleum Product Division ul. Jaśkowa Dolina 81, 80-286 Gdańsk   

  2.         Germanischer Lloyd Industrial Services Polska Sp. z o.o.
ul. Ogrodowa 58, 00-876 Warszawa                                                                 

Jednostkę akredytującą:                   Małgorzata Tworek – Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Polskie Centrum Akredytacji
ul. Szczotkarska 42 ,  01-382 Warszawa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOiKOK) 

                                                          Plac Powstańców Warszawy 1  00-950 Warszawa 

Opracował:

Władysław Maciejowski

biegły sądowy ekspert

501 67 64 64 

Wyjaśnienie do specjalistycznego artykułu

Ciężki zimowy rozruch silnika – analiza i proste rady post zawierający popularne informacje o problemach z rozruchem w okresie zimowym silników z zapłonem samoczynnym

http://jaron.salon24.pl/145276,ciezki-zimowy-rozruch-silnika-analiza-i-proste-rady

POJĘCIA I NORMY DLA TEMATYKI OLEJU NAPĘDOWEGO

  1. WYMAGANIA NORMY NA OLEJ NAPĘDOWY „DIESEL”

 

Właściwości Jednostki Zakres

Min. Max.

 

Metoda badań
Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP)
CFPP gatunek A
CFPP gatunek B
CFPP gatunek C
CFPP gatunek D
CFPP gatunek E
CFPP gatunek F
o C +5
0
-5
-10
-15
-20
EN 116
Gęstość w 15 o C kg/m3
820 860

 

ISO 3675 / ASTM D 4052
Lepkość w 40 o C mm2/s
2,00 4,50

 

ISO 3104
Liczba cetanowa   49 ISO 5165
Indeks cetanowy   46 ISO 4264
Skład frakcyjny 1´2*
do 250 o C destyluje
do 350 o C destyluje
do 370 o C destyluje

 

 
% (V/V)
% (V/V)
% (V/V)

 

 
  65
85  
95  

 

ISO 3405

 

WYMAGANIA KLIMATYCZNE i METODY BADAŃ
KLIMAT ARKTYCZNY
Właściwości Jednostki Zakres Metoda badań
Klasa
0
Klasa
1
Klasa
2
Klasa
3
Klasa
4
CFPP o C max -20 -26 -32 -38 -44 EN 116
Temperatura mętnienia o C max -10 -16 -22 -28 -34 ISO 3015
Gęstość w 15 o C kg/m3, min.
kg/m3, max.
800
845
800
845
800
840
800
840
800
840
ISO 3675
/ASTM D 4052
Lepkość w 40 o C mm2/s, min.
mm2/s, max.
1,50
4,00
1,50
4,00
1,50
4,00
1,40
4,00
1,20
4,00
ISO 3104
Liczba cetanowa min. 47 47 46 45 45 ISO 5165
Indeks cetanowy min. 46 46 46 43 43 ISO 4264
Skład frakcyjny 1´2*
do 180 o C destyluje
do 340 o C destyluje
% (V/V)
% (V/V)
10
95
10
95
10
95
10
95
10
95
ISO 3405
1 Wymagania dotyczące składu frakcyjnego (do 250 ° C i do 350 ° C destyluje, % V/V) dla olejsów napędowych w klimacie umiarkowanym określone są zgodnie z Wspólną Taryfą Celną EWG. Wspólna Taryfa Celna EWG nie definiuje gatunków przeznaczonych dla klimatu arktycznego
2 W celu obliczenia indeksu cetanowego konieczne jest oznaczenie temperatury oddestylowania 10% (V/V), 50% (V/V) i 90% (V/V)

 

 

Parafiny krystalizujące się w układzie paliwowym zatrzymywane są na filtrach, przez co powodują ich zablokowanie. Zjawisko takie może wystąpić podczas uruchamiania  zimnego silnika w ujemnych  temperaturach otoczenia.

Silniki o zapłonie samoczynnym (ZS) znajdują zastosowanie niemalże we wszystkich ciągnikach rolniczych i innych maszynach samobieżnych użytkowanych w rolnictwie oraz w powszechny użytkowaniu. Olej napędowy (ON) jako produkt  przerobu ropy naftowej jest powszechnie stosowanym paliwem do zasilania silników ZS.

Przydatność eksploatacyjną ON w niskich temperaturach determinują jego parametry  reologiczne, z których istotną role odgrywa temperatura mętnienia (Cloud Point-CP) [CFPP].

Wraz z obniżaniem się temperatury następuje mętnienie paliwa spowodowane wydzielaniem się ze stanu ciekłego w stan stały kryształów odrębnej fazy. W ON wydzielają się drobne i twarde kryształy węglowodorów parafinowych przy czym obecność zanieczyszczeń mechanicznych i lodu sprzyja mętnieniu.

Kryształy parafiny osadzają się na elementach układu zasilania, a w czasie przetłaczania gromadzą się na elementach filtrów. Powoduje to ograniczenie lub przerwanie dopływu paliwa do pompy wtryskowej.

Advertisements

Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d blogerów lubi to: