Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Czym jest AdBlue w emisji spalin w transporcie samochodowym
Grudzień 14, 2009, 7:51 pm
Filed under: autostrady, ekologia, emisja | Tagi: , , , ,

Czym jest AdBlue w emisji spalin w transporcie samochodowym

Co to jest AdBlue
AdBlue – nazwa handlowa; należący do VDA zarejestrowany znak towarowy – AdBlue jest to farmaceutycznej czystości 32,5% roztwór mocznika, bez dodatków obcych i zdemineralizowanej wody. Reduktor wynaleziony specjalnie dla zastosowania w branży motoryzacyjnej w celu dopalenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu i cząsteczek stałych. Wyprodukowany zgodnie z normami DIN 70 070. AdBlue nie jest substancją zaliczaną do niebezpiecznych ani groźnych dla środowiska. Nie jest palny ani wybuchowy, ani szkodliwy dla zdrowia. Wadą jest jego łatwość zanieczyszczenia, co doprowadza do niezdatności do użytku. AdBlue jest także korozyjny, łatwo krystalizuje się i od -11°C zamarza. Dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże, pistolety. Zużycie AdBlue waha się ok. 4-5% na litr oleju napędowego. Zbiorniki na AdBlue są wielkości od 8 do 95 litrów w zależności od modelu pojazdu. Na pełnym zbiorniku AdBlue samochód przejedzie powyżej 6.000 km. AdBlue jest nietoksyczny, bezwonny, bezbarwny, bezpieczny dla otoczenia i przyjazny dla środowiska. Wysoka jakość roztworu wymagana jest nie tylko na etapie produkcji, ale także podczas transportu i przechowywania.
Link:  http://pl.wikipedia.org/wiki/AdBlue
 
AdBlue to nietoksyczny roztwór mocznika, stosowany do chemicznej redukcji tlenku azotu (NOx) w samochodach ciężarowych.   AdBlue jest sklasyfikowany jako produkt o minimalnym ryzyku podczas transportu. AdBlue spełnia wymagania normy  DIN V 70070  oraz regulacji ISO  i CEFIC co gwarantuje bezpieczne i bezawaryjne funkcjonowanie systemm SCR w Państwa pojazdach.
 
 
Co to jest Euro IV i Euro V?
Euro IV i Euro V to normy ustanowione przez Unię Europejską dla pojazdów powyżej 3,5 tony umożliwiające kontrolę emitowanych przez nie spalin, w szczególności tlenku azotu (Nox), cząsteczek stałych (PM), węglowodoru (HC) oraz tlenku węgla (CO). Euro IV będzie wdrażane od października 2005 do października 2006, Euro V od października 2008 do października 2009. Limity emisji tlenku azotu dla Euro IV to 3,5g/kwh oraz 2,0 g/kwh dla Euro V. Przeciętne zużycie AdBlue to około 4% ilości zużytego paliwa w przypadku normy Euro IV i 6% w przypadku normy Euro V. W przybliżeniu do przejechania 100 km autostrady potrzebne będzie 1,7 litra AdBlue.
Normy

Na poniższym wykresie widać, jak znaczne zmniejszenie emisji tlenków azotu i cząsteczek jest konieczne, aby zostały spełnione wymagania norm Euro 4 i Euro 5.

Samochody ciężarowe i inne ciężkie pojazdy transportowe, w których zastosowano technologię SCR, są w stanie sprostać wymaganiom dotyczącym emisji spalin zawartym w normie Euro 4 obowiązującym od 2006 r., a nawet – w ulepszonej wersji – regulacjom kolejnego etapu, czyli normie Euro 5, która jest od 2009 r.

 

Technologia SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej) znacznie ogranicza emisję tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych, dzięki czemu pojazdy wyposażone w system SCR spełniają nowe normy Euro 4 (2006) oraz Euro 5 (2009).

SCR Graphic

Normy emisji spalin Euro 3/4/5

(g/kWh)               EURO3 /EURO 4  /EURO 5

Tlenek azotu 5.00 3.50 2.00
Tlenek węgla 2.10 1.50 1.50
Węglowodory 0.66 0.46 0.46
Cząstki stałe 0.10 0.02 0.02
 
Link Shell    http://www.shell.com/home/Framework?siteId=pl-pl&FC2=&FC3=/pl-pl/tailored/euroshell/euroshell_trucks_and_coaches/crt/shell_fuels/adblue.html
 
 
 
 
Niniejszy post ma charakter popularyzacji wiedzy i nauki  o paliwach i sposobach ochrony środowiska w eksploatacji pojazdów z silnikiem Diesla .
Advertisements

1 komentarz so far
Dodaj komentarz

Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running
off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I figured I’d post to let you
know. The design look great though! Hope you get the
problem solved soon. Many thanks

Komentarz - autor: You can look here




Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: