Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Konferencja o LNG z katarskim ministrem energetyki i przemysłu [CZ.I]

W hotelu Courtyard by Marriott przy  warszawskim lotnisku Okęcie 16 – 17. 11. 2009 r.  odbywa się konferencja „LNG – surowce, transport, modele biznesowe”, poświęcona możliwościom wykorzystania gazu LNG dla poprawienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wśród prelegentów znalazł się między innymi Minister Energetyki i Przemysłu Kataru Mohammed Bin Saleh Al-Sada oraz bloger Kejow jako Wojciech Stefan Jaroń z tematem „Dyrektywa Seveso II i oceny innych  ryzyk inwestycji LNG”.

Minister Energetyki i Przemysłu Kataru Mohammed Bin Saleh Al-Sada

Fot. Redakcja RUROCIĄGI

Relacja wideo z konferencji bez cięć Prelekcja  Minister Energetyki i Przemysłu Kataru Mohammed Bin Saleh Al-Sada  w języku angielskim

LINK (  kliknij)

http://www.megavideo.com/?v=BLPQ41J6

Katar jest jednym z największych eksporterów gazu LNG na świecie i  ma być głównym  dostawcą do gazoportu w Świnoujściu.

Bliski Wschód na pewno będzie szedł w stronę zwiększenia dostaw LNG. Podjęliśmy zobowiązanie, że będziemy głównym dostawcą skroplonego gazu, aby zabezpieczyć stabilny rozwój gospodarek na świecie. Jesteśmy zdolni do bycia liderem na globalnym rynku gazowym” – mówił minister al-Sada.

Jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwo dostaw, utrzymać produkcję, Katar jest przygotowany na nowe technologie i tworzenie nowych instalacji” – deklarował Minister Mohammeda Bin Saleh Al-Sada  w odpowiedzi na pytania , czy oprócz dostaw surowca Katar chciałby zaangażować się w Polsce, np. w inwestycje energetyczne wykorzystujące gaz, zapewnił, że z naszym krajem dobrze się współpracuje. „W kontaktach z Polską naszym celem jest pozyskanie możliwości nowych inwestycji. Przy ocenie projektów bierzemy pod uwagę kwestie merytoryczne i analizujemy je” – powiedział.

Według WNP/PAP

OPCJA OPTYMISTYCZNA RE-EKSPOTU LNG DLA TERMINALA LNG W  ŚWINOUJŚCIU

Wiceprezesa Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Radosław Dudziński wyjaśnił, że rozpatrywana jest natomiast możliwość wykorzystania terminalu jako hubu – miejsca przeładunku gazu LNG z dużych gazowców z Kataru na mniejsze jednostki. Mówił, że zainteresowane takim rozwiązaniem byłyby kraje skandynawskie.

Od lewej Red. Wojciech Stefan Jaroń ,Minister Energetyki i Przemysłu Kataru Mohammed Bin Saleh Al-Sada , Reporter Ewelina Łojewska TV TOP CANAL , inni

Od lewej Red. Wojciech Stefan                     Jaroń ,Minister Energetyki i Przemysłu Kataru Mohammed Bin Saleh Al-Sada , Reporter Ewelina Łojewska TV TOP CANAL , inni

Fot. Redakcja Rurociągi

 

Zdjęcie dedykowane dla Salonu 24.pl 

KOMENTARZ WŁASNY

Minister dokonał omówienia obszernej prezentacji  o światowym rynku w graficznym programie  Power Point na zakończenie otrzymał oklaski. Ponadto Mohammed Bin Saleh Al-Sada udzielił odpowiedzi na pytanie z sali pomimo , iż organizator zastrzegł brak takiej możliwości. Wyczuwało się ostrożność w relacjach dotyczących szczegółów  kontraktu PGNiG na dostawy oraz wyraźne rozdzielenie  stanowiska jako rządowej agencji w ostrożnym optymizmie , co do ewentualności inwestycji.

Problem dywersyfikacji dostaw gazu LNG jest znany również Katarczykom jako partnerom w dostawach dla  krajów objętych umowami rządowymi.  Sztandarowy przykładem jest w gazie Japonia która nie posiada własnych zasobów i opiera się wyłącznie na dostawach z zagranicy poprzez  liczne morskie terminale regasyfikacyjne .

W kuluarach konferencji  wyczuwało się zadowolenie z obecności oficjalnego gościa , co wyraził Prezes Rady Nadzorczej Polskiego LNG i jednocześnie prezes Gaz Systemu Jan Chadam w swojej prelekcji nawiązał do kontraktu gdzie  od połowy 2014 roku Polska ma otrzymywać 1 mln ton LNG z Kataru. Kontrakt między Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem (PGNiG) i QatarGas zawarto na 20 lat. Dostawy do Świnoujścia będą realizowane statkami Q-flex o pojemności do 217 tys. m sześc. LNG, a strona katarska dostarczy gaz na redę portu w Świnoujściu.
.

Tabela dla oceny wielkości  porównawczej NG – gaz ziemny, LNG – gaz ziemny w postaci skroplonej

  MetricTon LNG CubicMeter LNG CubicFoot LNG Cubic MeterNatural Gas Cubic FootNatural Gas Btu*
MetricTon LNG 1.00 2.19 77.47 1 335.90 47 256.70 51 982 370

* Based on Volume Conversion of 610:1 and 1 100 gross dry Btu per cubic feet of vapor

Źródło: Energy Information Administration EIA USA

Na  szczegółowe pytanie Red. Witolda Sz. Michałowskiego udzielona odpowiedź przez Wiceprezesa Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Radosław Dudzińskiego – „Terminal nie będzie natomiast odbierał surowca regazyfikowanego na statkach”.

Komentując odpowiedź należy wziąć pod uwagę  zawsze można dostosować terminal i  główkę cumownicza do tego typu operacji z punktu widzenia technicznego podano uwarunkowania licznych pozwoleń  środowiskowych i prawa budowlanego.

Kejow

Ps. Polecam doskonały lunch  i  kuchnię  z  Courtyard by Marriott ,  dziękuje organizatorom TCCT Top Consulting za udostępnienie materiałów informacyjnych, redakcji Rurociągi  za zdjęcia oraz nie polecam parkingu wielopoziomowego PLL LOT przy lotniskowym hotelu szalenie drogi.


Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: