Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Wkopać rurę NORD STREAM w dno morskie na torze do Polski

Wkopać rurę NORD STREAM w dno morskie na torze do Polski

Jak wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec, jedynym ograniczeniem dostępności portów polskich dla żeglugi powinny być parametry statków, które mogą przejść przez Cieśniny Duńskie, czyli o maksymalnym zanurzeniu 17,5 m. W tej chwili wodny tor podejściowy do Świnoujścia jest głęboki na 14,5 m. Rura na jego dnie zablokuje ewentualne jego pogłębienie w przyszłości.

Jak zaznaczył Budzanowski stanowisko polskiego rządu jest „absolutnym priorytetem” i zostało już stronie niemieckiej przedstawione w oficjalnych dokumentach.

Wiceminister wziął udział w Szczecinie w posiedzeniu Społecznej Rady Konsultacyjnej w sprawie budowy terminala LNG w Świnoujściu.

„W rozmowach ze stroną niemiecką poruszane są dwie kwestie – kwestia zagospodarowania przestrzennego, jak ona będzie wyglądać po stronie niemieckiej w związku z budową Nord Stream, oraz kwestia negatywnego, wg polskiej strony, wpływu budowy na środowisko naturalne” – zaznaczył Budzanowski.

Jak poinformował, rozmowy prowadzone są na poziomie „międzyrządowym”, a zaangażowane w nie są m.in. resorty środowiska, spraw zagranicznych i infrastruktury obu państw.

Według wiceministra, efektem negocjacji jest zobowiązanie strony niemieckiej, że w nowym planie zagospodarowania przestrzennego znajdzie się zapis, że Nord Stream, czy każda tego typu inwestycja w przyszłości, musi być wkopana w dno morskie.

Zagłębienie rury – podkreślał wiceminister – ma zasadnicze znaczenie dla terminalu LNG w Świnoujściu, ale jest też ważne dla całości zespołu portów Szczecin-Świnoujscie. Położenie rury na dnie morskim może ograniczać możliwości rozwoju w przyszłości terminala i portów, czyli mogłoby ograniczyć swobodę żeglugi na torze podejściowym do nich – wyjaśnił.

Budzanowski dodał, że ograniczenie swobody żeglugi byłoby sprzeczne z prawem morskim.

Akcjonariuszami budującego go konsorcjum Nord Stream są: rosyjski Gazprom (51 proc.), niemieckie E.ON-Ruhrgas i BASF-Wintershall (po 20 proc.) oraz holenderski Gasunie (9 proc.). 20 października br. konsorcjum uzyskało zgodę Danii na ułożenie gazociągu na jej wodach terytorialnych. W czwartek zaś zgodę wyraziły Szwecja i Finlandia.

Budowa gazoportu w Świnoujściu może kosztować od 500 do 600 mln euro. Terminal pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Możliwa będzie jego rozbudowa nawet do 7,5 mld m sześc. Harmonogram zakłada uruchomienie terminalu LNG w 2014 roku.
 

PAP WNP

 

KOMENTARZ

W lato rozmawiałem z Dyrektorem Borowcem z Urzędu Morskiego w Szczecinie , jak informację o zbyt płytkim kanale żeglugowym, i torze wodnym do Świnoujścia rozpowszechniła GAZETA WYBORCZA

Jak wyglądają fakty w sprawie?

Polecam uwdze opracowanie  pt. Terminal LNG w porcie zewnetrznym w Świnoujściu –  optymalna lokalizacja autor prof. dr hab. inż Stanisłąw Gucma z  Akademii Morskiej w Szczecinie  z Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego

Link : 

http://irm.am.szczecin.pl/docs/LNG/Terminal%20LNG%20w%20porcie%20zewn%C4%99trznym%20w%20%C5%9Awinouj%C5%9Bciu.pdf

Są szanse na bezkolizyjny ruch gazowców z LNG poprzez skrzyzowanie torów rury gazowej Nord Stream  i polskiego szlaku wodnego.

 

Pozostało hasło  przewodnie „wkopać rurę”

Kejow

Advertisements

Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: