Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Strategia napędu pojazdów gazem CNG – ekologiczna akcja PGNiG
Październik 17, 2009, 6:26 am
Filed under: ekologia, emisja, emisja CO2, gaz, Transport | Tagi: ,

Strategia napędu pojazdów gazem CNG –  ekologiczna akcja PGNiG

 

Zdaniem Adama Szurleja, głównego specjalisty w departamencie ropy i gazu Ministerstwa Gospodarki krajowemu rynkowi CNG potrzebna jest przemyślana polityka promocyjna. – Rynek CNG w Polsce jest w początkowej fazie rozwoju. W ostatnich latach można zauważyć jego wzrost poprzez zwiększenie liczby pojazdów NGV, ogólnodostępnych stacji oraz wielkość sprzedaży CNG. Dla dalszego rozwoju rynku niezbędna jest jednak jego promocja – twierdzi przedstawiciel resortu.

Jego zdaniem rozwój rynku CNG w Polsce zależy w dużej mierze od przedsiębiorców posiadających własne floty. – Komunikacja pasażerska jest najbardziej korzystna do przestawienia na CNG z uwagi na znaczne zanieczyszczenia powietrza w dużych aglomeracjach miejskich.

http://nafta.wnp.pl/pgnig-pracuje-nad-strategia-dla-rynku-cng,91635_1_0_0.html

Według uśrednionych szacunków oznacza to, że w Polsce powinno działać co najmniej 50-70 ogólnodostępnych stacji CNG, oczywiście równomiernie rozmieszczonych przy głównych trasach, żeby podróżujący po kraju nie napotykali problemów z zatankowaniem samochodu – mówi Jan Sas, ekspert rynku CNG z Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie. Jego zdaniem, obecnie jesteśmy zatem dopiero w połowie drogi do stanu, który umożliwi bardziej dynamiczny rozwój rynku CNG.

http://www.wnp.pl/artykuly/cng-w-cieniu-podatkowej-grozby,3936.html

STATEGIA ZMIANY SPOSOBY ZASILANIA SILNIKA POJAZDU NA GAZ  CNG

W silnikach benzynowych można stosować alternatywne paliwo w postaci gazu ziemnego po zamontowaniu zbiorników oraz niezbędnej instalacji i układu sterowania. Zależnie od rozwiązań zamiana rodzaju paliwa następuje manualnie lub automatycznie. W niektórych rozwiązaniach uruchomienie pojazdu następuje na paliwie benzynowym, a chwilę później ma miejsce przełączenie na zasilanie gazem. W nowoczesnych rozwiązaniach możliwe jest również uruchamianie silnika na paliwie gazowym, a zbiornik z benzyną służy jedynie jako rezerwa w przypadku braku paliwa gazowego. Przełączanie na różne paliwo może nastąpić zarówno na postoju jak i podczas jazdy.

Natomiast w pojazdach napędzanych silnikami dieslowskimi istnieją trzy sposoby dostosowania tych silników do paliwa w postaci gazu ziemnego. Pierwszy sposób, stosowany na początku lat 90 polegał na zamontowaniu w silniku świec zapłonowych i przerobieniu silnika na iskrowy. Takie podejście – ze względów technicznych oraz z powodu gorszych osiągów przerobionego silnika – zostało zaniechane.

 Zupełnie odmiennym sposobem jest zainstalowanie obok zbiorników na gaz, gazowego silnika z kompletnym osprzętem w miejsce silnika dieslowskiego. Ten sposób konwersji jest obecnie najbardziej popularny i prawidłowo wykonany zapewnia dobre osiągi pojazdu.

 Należy jednak pamiętać o tym, iż przerabiając pojazd na paliwo płynne należy zamontować dodatkowe zbiorniki na sprężony gaz ziemny (zależnie od przewidywanych przebiegów zbiorniki mogą mieć pojemność 600-1000 litrów). Może to oznaczać konieczność wzmocnienia konstrukcji nośnej pojazdu (np. autobusu), aby zbiorniki ze sprężonym gazem ziemnym mogły być umieszczone na dachu, w podłodze, lub w innej części przerabianego pojazdu.

PGNiG

http://www.pgnig.pl/dlaauta/218/348/

EKOLOGICZNA STAEGIA  SILNIKA Z PALIWEM CNG

W porównaniu emisji spalin w pojazdach NGV do emisji spalin w pojazdach benzynowych następuje kolejno:

  • CO – obniżenie emisji o 60-80%
  • NMHC – obniżenie o ok. 85%
  • NOx – obniżenie o 50-80%
  • CO2 – obniżenie o ok. 20%

W porównaniu z silnikami diesla obniża emisję:

  • CO o 70-90%
  • NMHC o 40-60%
  • NOx o 80-90%
  • PM o 99% (cząstki stałe)
europejskie_normy3.gif

 

 

Wejście Polski do Unii Europejskiej stawia nowe wymogi dla polskiego przemysłu samochodowego, który powinnien spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące zawartości związków toksycznych w spalinach. Suma zanieczyszczeń emitowanych przez silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym jest kilka razy niższa w porównaniu z silnikami diesla, dzięki czemu CNG, jako jedyne paliwo konwencjonalne spełnia już teraz wszystkie obowiązujące i przyszłe normy emisji zanieczyszczeń przewidziane przez Unię Europejską. Stosując sprężony gaz ziemny zmniejsza się również poziom hałasu pojazdu od 2 do 4 dB. Europejskie normy emisji substancji toksycznych z silników oraz wielkość emisji substancji toksycznych z silników zasilanych CNG [g/kWh] .

PGNiG

http://www.pgnig.pl/dlaauta/eko/

KOMENTARZ

RYnek CNG będzie sie rozwijał w Polsce, groźba  zahamowania poprzez restrykcje podatkowe dla podniesienia podatku akcyzowego przez Ministerstwo Finansów jest realna.

Rozwój technologiczny napędu pojazdów komunikacji miejskiej i transportu drogowego jest coraz doskonalszy.

Polecam uwdze poprzednie posty na temat CNG

Link http://jaron.salon24.pl/108244,lista-pojazdow-i-stacji-na-gaz-ziemny-cng-w-polsce-szansa
 
 
link
http://jaron.salon24.pl/60835,ekologia-kolo-palacu-prezydenta-rp-na-rosyjskim-gazie

Kejow


Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: