Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Drakońskie kary za biopaliwa- wsk. NCW dla koncernów
Lipiec 10, 2009, 7:43 am
Filed under: Paliwa

Drakońskie kary za biopaliwa- wsk. NCW dla koncernów

Z naszych szacunkowych danych za pierwszy kwartał wynika, że realizacja celu wyniosła 3,94 proc. – mówi Agnieszka Głośniewska, specjalista Urzędu Regulacji Energetyki.

Za niezrealizowanie rządowego celu (tzw. NCW) firmom grożą ogromne kary. Jeśli tendencja z pierwszego kwartału zostanie utrzymana przez cały rok, Lotos zapłaciłby ok. 420 mln zł za zbyt niską sprzedaż biopaliw, a PKN Orlen – ponad 1 mld zł. Dlatego koncerny chcą jak najszybszej nowelizacji ustawy o biopaliwach, a resort gospodarki już rozpoczął nad nią prace.

Zdaniem branży ustalony na ten rok pułap sprzedaży biopaliw jest zbyt wysoki i nierealny do osiągnięcia. Koncerny naftowe musiałyby dodawać do benzyny i oleju napędowego prawie 7 proc. biokomponentów, a zgodnie z prawem można dodawać tylko do 5 proc.

Opinia: Marek Zawiska, naczelnik ds. biopaliw ciekłych Urzędu Regulacji Energetyki

Zgodnie z pierwotnym brzmieniem ustawy z 2006 roku o biokomponentach i biopaliwach ciekłych wysokość kar miała być dziesięciokrotnie niższa, ale nowelizacja ustawy w 2007 r. znacznie podwyższyła współczynnik decydujący o tej wysokości. URE oszacowało wówczas wstępnie, że gdyby branża paliwowa nie wypełniła Narodowego Celu Wskaźnikowego w 2007 r., zapłaciłaby w sumie 3 mld zł kar.

Dlatego każdemu zależy na wypełnieniu tego celu – w tym roku biokomponenty mają stanowić 4,6 proc. wartości energetycznej paliw płynnych na rynku. Dane szacunkowe za pierwszy kwartał pokazują, że zobowiązanym przedsiębiorstwom nie udało się tego osiągnąć.

www.rp.pl
 

W STYLU DAWNYCH LAT  – NIEWYGODNE ROZPRZADZENIE

 ZMIENIAMY POPRZEZ POLITYKÓW DLA ORLENU i LOTOSU

 

Według posiadanych danych w pierwszym kwartale żadnej dużej firmie na polskim rynku nie udało się spełnić wyznaczonego przez rząd celu. Nie widzimy szansy, by zmieniło się to do końca roku, chyba że w trybie pilnym ulegną zmianie ustawa i rozporządzenia dotyczące jakości paliw – ocenia Leszek Wieciech, dyrektor Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

KONKLUZJA 

Oczekujemy, że ulgi, które otrzymują koncerny paliwowe z naszych podatków, będą wspierały rozwój biopaliw oparty przede wszystkim o surowce wyprodukowane przez polskie rolnictwo

Ustawa z 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 99, poz. 666) przenosi niektóre stawki podatku akcyzowego na biopaliwa z rozporządzeń do ustawy akcyzowej. Zmienione w ten sposób przepisy ustawy o podatku akcyzowym będą stosowane dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z tytułu stosowania obniżonych stawek i zwolnień od podatku akcyzowego dla biokomponentów i biopaliw ze wspólnym rynkiem.

Dotyczy to benzyn silnikowych objętych kodem CN 2710 11 45 lub 2710 11 49; olejów napędowych objętych kodem CN 2710 19 41; wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn silnikowych i olejów napędowych z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN.

Sprawę poruszałem uprzednio w poście pt. Narodowy Cel Wskaznikowy – alkohol.

Link; http://jaron.salon24.pl/106946,narodowy-cel-wskaznikowy-alkohol

Ps.

I. Unia Europejska rozszerzyła opłaty importowe na pochodzące z USA paliwo biodieslowskie argumentując, że musi chronić europejskich producentów przed niesprawiedliwymi amerykańskimi subsydiami i sprzedażą poniżej kosztów.
 

II.Z produkcji biopaliw dla polskich kierowców wycofuje się prywatna firma Skotan. – Oparliśmy swoją strategię na deklarowanych celach polskiego rządu. Ale polityka rządu stała się nieprzewidywalna. Nagła jej zmiana oznacza, że całe nasze przygotowania poszły na marne – oświadczył Jacek Kostrzewa, wiceprezes firmy. – Skotan poniósł wymierne straty. Zainwestowaliśmy w technologię, badania, testy, certyfikaty, umowy długoterminowe. Obecna wysokość ulgi nie pozwala na rentowną produkcję na rynek krajowy. Będziemy zaopatrywać rynki Niemiec i Skandynawii. Skąd ten problem? Rząd przygotował ustawę bez konsultacji z Ministerstwem Finansów. W przygotowanych przepisach zabrakło najważniejszego elementu – wytycznych dotyczących ulg podatkowych. Ministerstwo Finansów projekt rozporządzenia w tej sprawie przedstawiło tuż przed wejściem ustawy w życie, 12 grudnia ub. roku. Zgodnie z wymogami dyrektywy unijnej zmniejszyło ulgę dla producentów za wytworzenie jednego litra biodiesla z 2,20 do 1 zł, ale nie zaproponowało producentom żadnego wsparcia finansowego w zamian.


Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: