Jaronwoj Blog Warszawa Polska


PGNiG przebiło 3x Gudzowatego w gazociągu Szczecin- Bernau
Czerwiec 19, 2009, 10:32 am
Filed under: gaz, Gazprom, Paliwa, Polityka energetyczna, rurociągi

Pilne połączenie do niemieckich gazociągów to łącznik Börnicke – Police. To faktycznie inna nazwa projektu gazociągu Bernau – Szczecin, który przed laty promował Aleksander Gudzowaty. A „gazowy węzeł” w Baumgarten jest kontrolowany przez Gazprom – o czym autorzy raportu nie piszą.
 

Koszty budowy rury ze Szczecina do Börnicke w „Polska 2030” oszacowano na 1,6-1,9 mld zł, a budowę rury z Polski przez Czechy do Austrii – na 1,7-2 mld zł. Te wyliczenia zaskakują. PGNiG od czterech lat omawia z niemiecką firmą VNG budowę gazociągu spod Szczecina do Börnicke i ocenia, że taka inwestycja pochłonie do 150 mln euro, czyli nie więcej niż 600 mln zł. Skąd się wziął rachunek trzy razy wyższy? Skąd się wzięły koszty budowy transgranicznej rury do Austrii, skoro nawet nie ma studium opłacalności takiej rury?

Nie posiadamy szacunków takiej inwestycji – potwierdza Małgorzata Polkowska, rzecznik państwowej firmy Gaz-System zarządzającej krajową siecią gazociągów.

Gaz-System nie ma też informacji o kosztach układania gazociągów na Mazurach, które promują autorzy „Polska 2030”. Ułożenie rur wraz z kosztami gazyfikacji Podlasia w raporcie oszacowano na 2,5-5 mld zł.

Wszystkie kalkulacje kosztów pochodzą z informacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa – poinformował nas Jakub Michałowski z rządowego zespołu doradców.

Biuro prasowe PGNiG nie skomentowało udziału firmy w przygotowaniu raportu.

http://www.wyborcza.pl
 

GUDZOWATY WZNAWIA ROZMOWY O GAZOCAGU

Pozwolenie na budowę jest, nie ma tylko zamówień na gaz. Myślę, że obecne kierownictwo PGNiG będzie bardziej przychylne pomysłowi – powiedział nam Aleksander Gudzowaty. Budowa gazociągu Bernau – Szczecin połączyłaby polskie sieci gazowe z systemem europejskim. Tą drogą do Polski mógłby trafic gaz norweski lub brytyjski. Koszt budowy 28-kilometrowego odcinak do granicy to ok. 100 mln zł. Gazociąg miałby przepustowość ok. 5 mld sześc. rocznie. Zdaniem Gudzowatego budowa tego połączenia to krok w kierunku dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Szczególnie ważne jest to w takich momentach jak teraz. Spór Gazpromu z Ukrainą sprawia, że zagrożone są dostawy rosyjskiego gazu do Polski.

Henryk Sadowski, Dziennik „Polska”. 

 TROCHE Z HISTORII

Cierpliwość wyczerpana – rosyjski dominujacy dostawca gazu górą
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że niemiecki koncern gazowy już dwa lata temu wypowiedział umowę Bartimpeksowi, ale strony postanowiły zachować to w tajemnicy. Dziś przedstawiciele E.ON Ruhrgas potwierdzają te informacje.
— Podjęliśmy taką decyzję, kiedy po latach negocjacji PGNiG poinformowało nas, że nie jest zainteresowane odbiorem gazu z Bernau-Szczecin — mówi Paul Wolters, dyrektor E.ON Ruhrgas w Polsce.
Tymczasem PGNiG jest głównym odbiorcą hurtowym gazu w kraju. Bez współpracy z nim E.ON Ruhrgas i Bartimpex nie miałyby komu sprzedać paliwa z Bernau-Szczecin (2,5-5 mld m sześc. rocznie). Co gorsza, w 2006 r. Urząd Regulacji Energetyki cofnął E.ON Ruhrgas koncesję na obrót gazem z zagranicą. Regulator decyzję uzasadnił tym, że firma jej nie wykorzystuje.
Niemiecki potentat gazowy ma teraz inne priorytety. Jest udziałowcem spółki Nord Stream (24,5 proc.), która ma budować gazociąg północny przez Bałtyk, którym rosyjski Gazprom (51 proc. udziałów w Nord Stream) chce tłoczyć gaz do Europy Zachodniej z pominięciem Polski. E.ON Ruhrgas jest też udziałowcem gazociągu OPAL, który buduje Wingas, spółka niemieckiego koncernu BASF, mającego 24,5-procentowy udział w spółce Nord Stream, i Gazpromu.
— Po stronie niemieckiej w znacznej mierze jego trasa pokrywa się z niedokończoną trasą Bernau — Szczecin — dodaje Paul Wolters.
 

KONKLUZJA

Cena inwestycji wg. Gudzowatego 100 mln zł

Cena inwestycji wg. 1,6 – 1,9 mld zł

Nie wyszło za SLD, to uda się za PiS lub PO ? Aleksander Gudzowaty namawia państwowy Gaz-System do budowy gazociągu Bernau-Szczecin. A Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo działa tak, jakby sprzyjało tej inwestycji.


Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d bloggers like this: