Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Upadek biopaliw w Polsce
Marzec 23, 2009, 3:45 pm
Filed under: emisja CO2, Energia odnawialna, Paliwa, Polityka energetyczna, Uncategorized | Tagi:

Biopaliwowe plany Skotanu ( Karkosika) zakończyły się fiaskiem . Przypomnijmy, że trzy lata temu spółka pozyskała z rynku około 63 mln zł. Pieniądze miały być przeznaczone głównie na uruchomienie produkcji estrów oraz na budowę efektywnej ogólnopolskiej sieci sprzedaży biopaliw. Podjęte działania okazały się kosztowne, a realizację planów pokrzyżowało niewejście w życie zapowiadanych przepisów oraz ulg, które miały promować ten segment produkcji paliw. Rynek biopaliw, na którym spółka miała w 2008 r. zająć istotną pozycję, praktycznie nie powstał, a jego dalszy rozwój stał się dużą niewiadomą. Szef Skotanu nie odpowiada wprost, co mogłoby nastąpić w najbliższych miesiącach po ewentualnych zmianach strategii.

WNP

Producentów biopaliw droga przez mękę

Lotos zabiega o zmniejszenie narzuconego koncernom na ten rok minimum 4,6 proc. zawartości biokomponentów w ogólnej ilości sprzedawanych paliw (tzw. narodowy cel wskaźnikowy — NCW, ustalany przez rząd co trzy lata). Ministerstwo Gospodarki mówi obniżce: nie. . Firmy musiałyby rozpocząć dystrybucję biopaliw z zawartością 85 proc. bioetanolu czy 100 proc. estrów, a to oznacza budowę odrębnych dystrybutorów, zbiorników itp. Spośród 3,6 tys. działających w kraju stacji trzeba by przystosować co najmniej 30 proc. Na każdą trzeba wydać 1-2 mln zł. Alternatywą do obniżki NCW — zdaniem firm paliwowych — mogłoby być po prostu dodanie większej ilości biokomponentów do paliw sprzedawanych ze zwykłych, nieoznakowanych specjalnie dystrybutorów. Tyle że jako zwykłe paliwa można sprzedawać diesel lub benzynę z maksymalną domieszką 5 proc. biododatków. Dlatego firmy zaproponowały, by ten próg podnieść do 7-10 proc. dla oleju napędowego z dodatkiem estrów rzepakowych i do 10 proc. dla benzyn z dodatkiem bioetanolu. Wówczas koncerny nie musiałyby inwestować w specjalne dystrybutory. Puls Biznesu Unijny odwrót od biopaliw W marcu 2007 r. szefowie rządów UE uzgodnili, że do 2020 roku aż 10 proc. wszystkich paliw zużywanych w sektorze transportowym ma być właśnie „bio”. Teraz jednak ten cel może zostać niezrealizowany, z błogosławieństwem Komisji Europejskiej. – Ekologiczne i socjalne problemy wywoływane przez biopaliwa są większe, niż przypuszczaliśmy – powiedział wczoraj unijny komisarz ds. środowiska Stavros Dimas w wywiadzie dla telewizji BBC. – Lepiej jest nie dotrzymać naszego zobowiązania, niż skrzywdzić ludzi i środowisko. Niekorzystne efekty produkcji biopaliw znane są od dawna, ale dopiero teraz – gdy na całym świecie drożeje żywność – stały się bardzo widoczne. Aby wyprodukować etanol wystarczający do jednorazowego napełnienia zbiornika paliwa dużego samochodu osobowego, trzeba zużyć tyle kukurydzy, ile wystarcza do… całorocznego wyżywienia człowieka. GW

Biopaliwa II generacji – falstart w Europie

Zdaniem Frost & Sullivan, biopaliwa pierwszej generacji są już przestarzałe, zaś biopaliwa drugiej generacji nie weszły jeszcze w fazę opłacalności. Ulepszenia procesów konwersji biopaliw drugiej generacji paliw będą niezwykle istotne w Europie, gdzie do 2020 r. ma wejść w życie wymóg 10-procentowej zawartości biokomponentu w paliwach. Biopaliwa trzeciej i czwartej generacji są dopiero w początkowej fazie badań, w związku z tym eksperci przewidują, że Europa do 2010 r. osiągnie tylko 5-procentowy wskaźnik użycia biopaliw, w porównaniu z zakładanym 5,75 proc. “Biopaliwa drugiej generacji osiągną sukces handlowy tylko wówczas, gdy cena ich produkcji będzie niższa lub równa cenie wydobycia paliw kopalnych,” podsumowuje Madhavan. “Konsorcja złożone z przedsiębiorstw paliwowych, producentów, szkół wyższych oraz spółek private equity zapewnią stabilizację procesów oraz pomogą osiągnąć opłacalność produkcji biopaliw drugiej generacji.”

eGospodarka

Diabeł tkwi w szczegółach podatkowych dot. biopaliw

Zgodnie z przepisami, jeśli dystrybutor paliw kupi biodiesel od polskiego producenta, to ten ostatni wypełnia obowiązek sprzedaży biopaliw narzucony przez rząd. Ale ten, kto wprowadza go potem na stacje benzynowe, już nie. – Zakup B100 od producenta tego paliwa w Polsce nie upoważnia nas do rozliczenia NCW – wskazuje Bogdan Janicki, dyrektor ds. strategii i rozwoju grupy Lotos. Podobny problem ma PKN Orlen. Jeśli kupi od swojej Rafinerii Trzebinia biodiesel B100, to Ministerstwo Gospodarki może nie zaliczyć mu tego na poczet realizacji obowiązku sprzedaży biopaliw. Zgodnie z interpretacją urzędników sprzedaż biopaliw zrealizuje za to Trzebinia. Orlen nie miałby natomiast tego problemu, gdyby to samo biopaliwo kupił za granicą. – Problemy wynikają z rozbieżnych stanowisk ministerstw Gospodarki i Finansów. To wszystko wymaga wyjaśnienia, bo nie sprzyja rozwojowi rynku biopaliw – podkreśla w „Rz” Robert Gmyrek, dyrektor ds. alternatywnych źródeł energii PKN Orlen. Eksperci radzą działającym w Polsce koncernom, by uważały, skąd sprowadzają biopaliwo. – Jeśli biopaliwo pochodzi spoza unijnego rynku, to nie można skorzystać z krajowych ulg akcyzowych ani zaliczyć tego na poczet wykonania obowiązku NCW – zauważa Mariusz Pych, ekspert ds. biopaliw Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku.

Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku

PYTANIE

Czy biodiesel szkodzi lobby naftowemu?

Reklamy

Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s



%d blogerów lubi to: