Jaronwoj Blog Warszawa Polska


Ekologia miejska koło Pałacu Prezydenta RP na rosyjskim gazie
Grudzień 25, 2008, 5:32 pm
Filed under: Bezpieczeństwo energetyczne, ekologia, emisja, emisja CO2, gaz, Uncategorized

Koszty eksploatacyjne autobusów komunikacji miejskiej przejeżdżających Krakowskim Przedmieściem w Warszawie koło Pałacu  RP Lecha Kaczyńskiego

 

 

Doświadczenia  z innych miast w Polsce i zagranicą utwierdzają MZA w prawidłowości wyboru drogi rozwoju komunikacji miejskiej bazującej na pojazdach zasilanych paliwami alternatywnymi w tym CNG. Wyniki własnych badań potwierdziły większe zużycie sprężonego gazu przez autobus CNG w stosunku do autobusu z silnikiem na olej napędowy ( ok. 53 Nm3/100 km : ok. 38 l/100 km ). Przy obecnych cenach CNG i ON wyraźnie widać ekonomiczne korzyści płynące ze stosowania CNG

 autobus-cng-on-warszawa

Na podstawie przeprowadzonych badań można było sformułować następujące

wnioski syntetyczne:

 

a) Zastosowanie silników zasilanych sprężonym gazem ziemnym do napędu autobusów miejskich stwarza znaczne możliwości zmniejszenia globalnej emisji zanieczyszczeń, przede wszystkim tlenków azotu, a szczególnie cząstek stałych, stanowiących najpoważniejsze zagrożenie w centrach

miejskich związane z eksploatacją pojazdów zasilanych silnikami o zapłonie samoczynnym.

 

b) Dla warunków ruchu pojazdów, wyznaczonych dla badanych odcinków kontrolnych, stwierdzono znaczne zmniejszenie globalnej emisji zanieczyszczeń, dzięki zastosowaniu autobusów z silnikami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym w stosunku do autobusów obecnie eksploatowanych, mianowicie dla:

·  tlenku węgla [CO] – około 20%,

·  węglowodorów [HC] i tlenków azotu [NOx]– około 50 %,

             ·  cząstek stałych [PM] – około 90%.

 

Link  http://www.um.warszawa.pl/konferencje_bk/pliki/r1_2_3_nowe_paliwa_w_transporcie_autobusowym_w_warszawie.pdf

 

Są w tej liczbie 748 – autobusy, samochody osobowe, lekkie samochody dostawcze, pojazdy techniczne oraz wózki widłowe. Na terenie kraju działa 10 ogólnodostępnych i 22 wewnętrzne stacje tankowania CNG.
Największym użytkownikiem autobusów jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie (30 autobusów). Autobusy na CNG jeżdżą również w transporcie publicznym w Inowrocławiu (9 autobusów), w Przemyślu (24 autobusy) oraz we Wrocławiu (8 autobusów – w prywatnej firmie transportowej).

Najwięcej samochodów na CNG jest w posiadaniu spółek gazownictwa. Dolnośląska Spółka Gazownictwa z siedzibą we Wrocławiu posiada 84 takie pojazdy wykorzystywane jako pojazdy technologiczne gazownictwa. Są to głównie samochody marki Peugeot, Renault oraz Fiat przerobione z pojazdów benzynowych na dwupaliwowe. 35 podobnych samochodów jeździ w Mazowieckiej Spółce Gazownictwa w Warszawie oraz 45 w Pomorskiej Spółce Gazownictwa z siedzibą w Gdańsku. Do tego dochodzi 35 egzemplarzy samochodów osobowych będących w posiadaniu indywidualnych właścicieli.

Advertisements

Dodaj komentarz so far
Dodaj komentarz



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s



%d blogerów lubi to: